Lego Spike Prime
voorheen Lego MindStorms
voorheen Lego MindStorms
Leerdoelen
Aan het einde van deze lessen kan je zelfstandig een robotje ontwerpen en een programma maken om de robot een stukje te laten rijden.
Werkwijze
Bekijk achtereenvolgens onderstaande filmpjes, beantwoord eventuele vragen en maak de opdrachten.
De opdrachten maak je in groepjes van 2 of 3 leerlingen.
Op het einde is er een kleine wedstrijd tegen andere de andere groepen in de klas.
Je krijgt hieronder de vraag om bovenstaande robot zelfstandig te laten rijden. Met behulp van ICT ga je hier een oplossing voor bedenken. Als je dat gelukt is heb je laten zien dat je al flink wat vaardigheden in Computational Thinking hebt gekregen.
We doorlopen een aantal deelopdrachten totdat je uiteindelijk de robot zelfstandig kan laten rijden.
Tijd over? Bekijk deze lego mindstorms ideeën
I turned my Tesla into a pickup truck
Simone Giertz YouTube Channel) staat op de About pagina van Lego
Say Cheese! Inventor Simone Giertz Creates Robot-Powered Dog Selfie Booth With LEGO® MINDSTORMS®
Obstakels overkomen
Waarschijnlijk heb je een van de drie LEGO sets van je docent gekregen. Zoek uit welke dat is en wat je daar zoal mee kan. Je werkt met 2 à 3 personen per 'doos'.
SPIKE Prime
ItemNr 45678-1 | sinds 2019
Mindstorms Robot Inventor
ItemNr 51515-1 | sinds 2020
Mindstorms EV3
ItemNr 45544-1 | sinds 2013
Via Lego education: Spike app download
Via Microsoft Store: SPIKE Prime
Mindstorms EV3
Installeer op PC: EV3 Classroom
Start zonodig de online web app of de PC app
ga naar de online SPIKE app of
de app SPIKE (Lego Education) op je pc, of
Selecteer SPIKE Prime, en klik op de knop START, of op het menu Starten
Doorloop nu de 6 Start- of oefenopdrachten.
Tip Robot inventor: geen druksensor?
Werk je met de Robot Inventor - de groene - set? Dan heb je geen 'druk sensor'. Leen die even van de buren.
Starten: Start zonodig Lego Education Spike Prime.
Bouwen: Klik op
Klik op Modules en selecteer de module Klaar voor de wedstrijd.
Maak in Les 1 Trainingkamp 1
Doorloop de zes stappen:
Intro,
Bouwen van Rijbasis 1
Experimenteer met de vier programmeerstacks
Maak een vierkant
De veldtactiek uitdaging
Evaluatie
Bewaar de 'Rijbasis' robot.
Spike Prime: De onderdelen voor de Robot basis
De onderdelen die je nodig hebt voor de LEGO Robot Inventor (links) en LEGO SPIKE Prime (rechts).
Robot Inventor: De onderdelen van de Robot basis
De onderdelen die je nodig hebt voor de Robot Inventor (links) en SPIKE Prime (rechts).
Voor de Robot Inventor (blauw) bekijk je de foto's onderaan extra goed. Hierin zie je de motor en het achterwieltje voor de Robot Inventor anders zijn dan voor Spike.
Bekijk onderstaande uitleg-filmpjes hoe je de Robot basis bouwt met de blauwe set.
Gebruik de bovenstaande filmpjes, het filmpje Robot Rijbasis 1, en de onderstaande afbeeldingen.
Programmeer de robot zodat hij het volgende kan:
Oefen eerst of je je robot ongeveer 1 m rechtdoor kan laten rijden. De robot start nadat je op een knop hebt gedrukt, en komt zelf tot stilstand.
Laat nu je robot precies 84 cm rechtdoor rijden en zorg dat de robot zelf tot stilstand.
Hulp (Primelessons): 1 motoren configureren, 2 rechtdoor bewegen
Nu ga je je programma uit opdracht 5-a uitbreiden. Zorg ervoor dat de robot, na het bereiken van de finish (84 cm), omdraait en weer terug rijdt. Zodra hij weer over de startstreep komt, maakt hij een geluid en stopt zelf.
Blijf net zo lang proberen tot het lukt, want ieder poging brengt je een stapje verder!
Hulp (Primelessons): 1 draaien met gyro, 2 nauwkeuringer draaien, 3 gyro drift voorkomen
Laat je robot nu een vierkantje rijden.
Hulp (Primelessons): 1 herhaalblokken
En als dat gelukt is: laat nu de robot stoppen als er iets voor geplaatst wordt.
Hulp (Primelessons): 1 inleiding afstandssensor
Als je nog tijd over hebt ga je onderzoeken en experimenteren hoe je het voor elkaar kan krijgen dat je robot het parcours aflegt wat de docent heeft uitgezet.
Denk eens aan de afstandsensor, of misschien kan je robot een lijn volgen die jij op de grond hebt gezet?
Om beter te kunnen programmeren ga je verder met de trainingslessen hieronder.
Start - zonodig - Lego Education Spike Prime.
Klik op Modules en maak de module Klaar voor de wedstrijd.
Alternatief: loop door de lessen Wordblokken (NL of EN) en Python (EN) op PrimeLessons
les 2 Trainingskamp 2: Spelen met objecten (doc) 30-45 m
les 3: Trainingskamp 3: Op lijnen reageren (doc) 30-45 min
les 4: De Begeleide missie 2021-2022 (doc) 45-90 m
les 5: Een geavanceerde rijbasis bouwen (doc) 90-120 m
les 6: Mijn code, ons programma (doc) 90-120 m
les 7: Tijd voor een upgrade (doc) 90-120 m
les 8: Klaar voor een missie (doc) 120+ min
les 9: Missietraining: Problemen op een creatieve manier oplossen 45 min
Start Robot Inventor
Klik op M.P.V.
Maak Stap 1: De MPV Buggy
Maak Stap 2: Afstandsbediening - Intro
Ga nu hetzelfde als hierboven doen maar gebruik Python om je Spike Hub te programmeren. Begin met het leren van python door een nieuw project aan te maken en klik nu op Python in plaats van Woordblokken. Loop stap voor stap door alle onderdelen van Aan de slag heen.
Lego Product Recources & Support Spike Prime: Tips and tricks Resources
PrimeLessons:
Complete lessenserie en een overzicht van de programmeerblokken: PrimeLessons (NL)
Spike en Robot Inventor, de verschillen zie deze pdf.
Robot Inventor
Lego playlist met uitleg over het programmeren
Onderdelen complete Lego Set
Maak zelf LEGO Bouw Instructies met BrickLink Studio
Maak Part Lists bv met Rebrickable
Lego, de Raspberry Pi & Python
Alleen de EV3 kan geprogrammeerd worden met de LEGO app én met Scratch 3.0 én met MakeCode.
Lego Lesplannen: EV3 Robottrainer | Objecten en obstakels
Lego Product Recources & Support:
EV3
Classroom Materials | Scratch op de EV3 | Installeer Scratch Link | Python | MakeCode intro | MakeCode.Mindstorm
Downloads: EV3 Lab Software, US versie met alle downloads
Tips:
Een volledige Reset kan alleen mét een Firmware Update (V1.0H), zie ook bij LEGO education:
Ga naar de website Device Manager
Download indien nodig de invoegtoepassing
Druk en houd vast: achtereenvolgens Return, Center, Right.
Laat Return los als scherm uit gaat, laat de rest los als scherm 'updating...' zegt.
Selecteer versie V1.0H in de devicemanager
Klik op 'Update Firmware'
EV3 Help (verouderd)
Aaron Mauer: Lego Mindstorms Training Course